„Głównymi rozgrywającymi w tej grze są pisarze, wydawcy, dystrybutorzy, handlowcy oraz specjaliści komunikacji i reklamy” 1– rynek książki nie jest dzisiaj łatwą grą, dlatego debiutujący pisarz potrzebuje solidnej instrukcji obsługi, za którą zdecydowanie może posłużyć Marka pisarza.
Książka Wojciecha Gustowskiego jest pozycją idealną dla początkujących pisarzy, którzy jeszcze nie do końca orientują się na współczesnym rynku literatury komercyjnej. Właśnie – komercyjnej, trzeba bowiem zaznaczyć, że opisywana pozycja jest skierowana głównie dla osób postrzegających książkę jako produkt na rynku, a autorów jako twórców publikujących treści w celu ekonomicznych korzyści.
Marka pisarza to szybki zastrzyk, piguła rzetelnie uporządkowanej wiedzy, opartej na badaniach, statystykach i case study oraz przekazanej w przystępnym dla odbiorcy języku – nie ma co się obawiać postrachu studentów, czyli informacji z tyłu książki o tym, że publikacja jest „monografią naukową”. Jednocześnie uprzedzam, że nie jest to poradnik „jak zostać pisarzem”. Nie oznacza to jednak, że książka przytłacza teorią – wręcz przeciwnie, w środku możemy znaleźć praktyczne przykłady z życia wydawniczego. Potrafi ona również zaskoczyć, ponieważ opisuje nie tylko podstawowe strategie marketingowe, ale również dotyka mniej typowych aspektów, np. wzrastającej popularności literatury audio i wpływu lektorów na promocję książki.
Jako studentka twórczego pisania i marketingu wydawniczego szczerze mogę powiedzieć, że jest to książka wręcz idealna dla mojego kierunku i mam nadzieję, że ukaże się kiedyś w sylabusie, szczególnie, że zajęcia poświęcone budowaniu marki autora znajdują się w siatce przedmiotów kierunku (co ciekawe, liczba zapisanych osób na zajęcia przekroczyła limit, co tylko potwierdza, że Marka pisarza idealnie wpisuje się w zapotrzebowanie czytelnicze młodych twórców). Książka naukowo rozkłada na części pierwsze pozornie podobne do siebie definicje: marki osobistej, marki pisarza, autoprezentacji, reputacji, wizerunku, tożsamości itp., ukazując ich wielowymiarowość, niuanse i szczegóły. Za świetny przykład może posłużyć choćby znajdujące się w książce rozróżnienie między „świadomością marki” a „przywołaniem marki” przez czytelników. Rozróżnienie pojęć stanowi natomiast podstawę dla osób chcących zajmować się marketingiem.
Autor celnie wskazuje na korzyści płynące z budowania własnej marki, co dodatkowo potwierdzają przeprowadzone na potrzeby publikacji badania. Opracowane wyniki zawierają odpowiedzi na postawione hipotezy nie tylko znanych i odnoszących sukcesy autorów różnych gatunków literatury, ale również aktywnych w internecie czytelników – co tylko potwierdza pozytywne i nowoczesne podejście do marketingu jako relacji między książką a uczestnikami rynku wydawniczego.
Przywołane na początku porównanie do gry jest bardzo trafne, ponieważ współczesny rynek jest bardzo konkurencyjny, co autor również opisuje w publikacji. Marka pisarza nie nauczy cię, jak grać – grać trzeba umieć samemu poprzez zdobywanie doświadczenia – ale nauczy cię wielu zasad i reguł, jakie panują na rynku wydawniczym. Dzisiaj pisarz nie jest tylko pisarzem, lecz także swoim osobistym marketingowcem. Definiuje swoją markę, analizuje działania innych autorów, obserwuje grupę docelową, a przede wszystkim komunikuje się z czytelnikami, głównie poprzez media społecznościowe. Za idealne podsumowanie może posłużyć tutaj cytat z książki:
„Pisarz bez kompetencji komunikacyjnych nie tylko traci szansę na przyciągnięcie nowych czytelników, lecz także naraża się na krytykę odbiorców i negatywne recenzje, które nie pozostają bez wpływu na wizerunek marki”.2
Dlatego też Marka pisarza stanowi świetną podstawę dla wspomnianych na początku debiutujących pisarzy. Może być pierwszym krokiem do zapoznania się z rynkiem wydawniczym w Polsce, ze strategicznymi punktami promocji i z możliwościami, jakie dzisiaj dają media społecznościowe. Porusza aspekty ekonomiczne, kulturowe, społeczne, psychologiczne, potwierdzając, że budowanie marki pisarza to nie tylko dobrze napisana książka, kilka spotkań autorskich i postów na Facebooku, ale wypadkowa szeregu działań wynikających z konkretnych obserwacji rynku, świadomych działań pisarza oraz nawyków czytelniczych odbiorców.
Bardzo ważna i potrzebna pozycja na półce przyszłych zawodowych pisarzy oraz osób chcących zajmować się rynkiem wydawniczym.
Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Zaczytani.
- W. Gustowski, Marka pisarza. Definiowanie, marketing, komunikacja, Wydawnictwo Zaczytani, Gdynia 2025, s. 116.
↩︎ - Tamże, s. 107.
↩︎
Tekst: Kamila Mendrok
