Każdy z nas na co dzień korzysta z internetu. Sprawdzamy wiadomości, wyszukujemy potrzebnych informacji, robimy zakupy. Przeglądarkę internetową mamy zawsze ze sobą w swoim urządzeniu mobilnym. Przeglądarka „dostaje” od nas wiele pytań i fraz do wyszukiwania. Ale skąd akurat takie odpowiedzi? Gdy dłużej się nad tym zastanowimy i poszukamy wskazówek, od czego może to zależeć, to dostaniemy kilka odpowiedzi. Wyniki zależą od położenia (lokalizacji danego urządzenia), ale przewija się także temat SEO. Czym ono jest, na czym polega? Na te i kilka innych pytań odpowie specjalista SEO z firmy DevaGroup – Bartłomiej Tomczyk.
KT: Czym jest SEO?
BT: Zacznijmy od rozwinięcia samego skrótu. SEO to Search Engine Optimization, czyli po polsku optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Na co dzień zajmujemy się pracą nad zawartością i jakością stron internetowych, mając na celu uzyskanie jak największej widoczności w wyszukiwarce. Mówiąc prościej – pozycjonując stronę, chcemy osiągnąć jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, aby jak najwięcej użytkowników wchodziło na stronę klienta. Co ważne, chodzi tutaj o wyniki organiczne, czyli te, które wyszukiwarka pokazuje na podstawie własnej oceny stron, a nie o płatne reklamy. Z racji, że w Polsce i na świecie dominuje Google, to na tej wyszukiwarce zwykle się koncentrujemy.
KT: Jak w praktyce wygląda pozycjonowanie stron?
BT: Pozycjonowanie stron jest zajęciem wymagającym wiedzy z bardzo różnych dziedzin. Dla przykładu – SEO musi rozumieć kod strony internetowej i znać systemy zarządzania treścią, by rozpoznać ewentualne błędy i zarekomendować poprawki. W praktyce wiele zmian w tym zakresie wykonujemy samodzielnie, gdyż jest to szybsze niż przesyłanie obszernych rekomendacji. Z drugiej strony przydatne są umiejętności analityczne, gdyż SEO to ciągłe porównywanie się z konkurencją i poszukiwanie słów kluczowych, wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarki. Jest też trzecia strona – marketingowa. Nieustannie bowiem pracujemy z treścią, która pojawia się na stronie i poza nią, w serwisach zewnętrznych. Ważne więc, by wyglądała profesjonalne i zawierała wartościowe dla użytkownika informacje. Oczywiście wspiera nas wiele narzędzi, którymi analizujemy m.in. ruch na stronie klienta, trendy w Internecie, a także stan techniczny witryny.
KT: Komu SEO jest potrzebne?
BT: SEO najczęściej interesują się firmy, dla których głównym lub bardzo ważnym źródłem klientów jest strona internetowa. Jak się można domyślić zatem, zapotrzebowanie jest spore – w obecnych czasach rzadko spotykamy biznesy, które „radzą sobie” bez strony www. Wśród zainteresowanych możemy wyróżnić dwie najważniejsze grupy. Pierwszą są sklepy internetowe, w których możemy zamówić fizyczne lub cyfrowe produkty. Drugą strony firmowe, które prezentują ofertę i mają na celu umożliwienie kontaktu potencjalnego klienta z przedstawicielem firmy. W zależności od branży i charakteru biznesu (działalność lokalna, ogólnopolska, międzynarodowa), tworzymy dopasowaną do potrzeb strategię.
Pozycjonowanie jest wręcz niezbędne również portalom internetowym, które zarabiają na tym, że ktoś czyta ich treści i opublikowane wśród nich różne formy reklamowe. Lepsza widoczność to więcej czytelników, którzy klikają w reklamy i przeglądają publikacje sponsorowane. Dużo mniejszą, ale również wartą wskazania grupą są blogerzy, którzy podobnie jak portale zarabiają na współpracach z reklamodawcami.
KT: Jakie znaczenie ma pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych dla firm, które w nie inwestują i zwykłego użytkownika, który nie prowadzi biznesu?
BT: Dla firm to przede wszystkim inwestycja w rozwój i szansa na pozyskanie większej liczby klientów. Co warte podkreślenia, jest to inwestycja długoterminowa. Widoczne, znaczące efekty pozycjonowania w postaci wzrostu ruchu na stronie pojawiają się często po 9 – 12 miesiącach od rozpoczęcia prac SEO, a w bardzo konkurencyjnych branżach nawet i nieco później. Należy też pamiętać o tym, że wysokie miejsca w Google nie są dane raz na zawsze. Konkurenci również pracują nad swoimi stronami, a i sama wyszukiwarka się zmienia. Warto więc zdecydować się na stałą współpracę ze specjalistami. Jeśli chodzi o standardowego użytkownika Internetu, to SEO zwykle pozostaje dla niego mało zauważalne. Wyszukiwarka prezentuje mu po prostu treści, które są dobrze dopasowane do jego potrzeb. Tutaj to nie pozycjonowanie rzuca się w oczy, a zawartość strony, nad którą pracujemy.
KT: Jak wygląda obecnie rynek SEO? Czy firmy decydują się na zatrudnianie osób, czy może korzystają z innych rozwiązań?
BT: Jeszcze kilka lat temu można było zajmować się SEO „przy okazji” innej pracy i dawało to dobre efekty. Obecnie jednak zmiany w wyszukiwarce Google postępują tak szybko, że trzeba ciągle obserwować trendy i na bieżąco reagować. Zajmuje to bardzo dużo czasu, więc nie da się traktować pozycjonowania jako rzeczy wykonywanej w wolnej chwili. Potrzebna jest osoba, która będzie się zajmować tylko tym zadaniem. Największe firmy – portale internetowe, topowe sklepy – posiadają wieloosobowe wewnętrzne działy SEO. Większość jednak decyduje się na zlecanie pozycjonowania agencjom lub freelancerom. Jest to dla nich tańsze niż zatrudnianie własnych specjalistów.
KT: Wspomniałeś wyżej, że osoba, która zajmuje się SEO, powinna mieć na przykład umiejętności analityczne. Da się tego nauczyć samemu, a może są inne sposoby na zdobycie doświadczenia?
BT: SEO jako branża bardzo szybko się rozwija i dynamicznie zmienia. Wielu specjalistów to tak naprawdę samouki, więc zdecydowanie tak – da się. Natomiast wymaga dużego zaangażowania i umiejętności selekcji informacji, gdyż wiedza sprzed roku – dwóch dziś jest już w pewnym zakresie nieaktualna. Warto czytać najpopularniejsze, stale aktualizowane blogi, korzystać z webinarów znanych marek, kursów oraz podcastów. Jednak sama teoria nie wystarczy, potrzeba dużo praktyki. Drogi mamy tutaj dwie. Pierwszą są testy na własnej stronie internetowej. To spore ryzyko, gdyż można doprowadzić do efektu odwrotnego – zniknięcia strony z wyszukiwarki. Druga, zdecydowanie lepsza dla nowicjuszy, to znalezienie zatrudnienia w branży – niektóre firmy szkolą pracowników od zera.
KT: Ok interesuję się SEO, ale studiuję coś niezwiązanego – jak wkroczyć do branży, od czego zacząć?
BT: Z waszego punktu widzenia, SEO raczej trudno nauczyć się na studiach, gdyż tak jak wspomniałem, ulega ciągłym przeobrażeniom. Może to się wydawać wadą, ale tak naprawdę jest istotną zaletą. Branża dzięki temu jest bardzo otwarta – znajdują w niej miejsce zarówno osoby z wykształceniem typowo humanistycznym, jak i technicznym – solidną bazą na początek są tutaj bowiem duże chęci do nauki i zapał do pracy. Pierwszym krokiem jest samodzielne rozpoznanie tematu. Wiele firm prowadzi blogi i poradniki, opowiadające jak zacząć swoją przygodę z SEO. Wartościowym źródłem wiedzy są książki, ale tu uwaga – najlepiej czytać te najnowsze. Jeśli to was zainteresuje, warto zainwestować w siebie i podjąć kurs online – przykładem mogą być papaSEO, Sprytny Kurs SEO, czy kursy SEO od Lexy. W internecie czekają także darmowe webinary i podcasty – jako przykłady tych drugich mogę podać semCAST, Dziennik Budowy Firmy czy SEO Fridays. Pierwsze dwa opowiadają nie tylko o SEO, więc można je potraktować jako ogólne poszerzenie horyzontów w kontekście marketingu. Kluczowym elementem jest tutaj bez wątpienia znalezienie dobrego programu stażowego, który faktycznie uczy SEO. W mojej opinii to właśnie staż w agencji daje szansę na poznanie metod pracy, topowych narzędzi i mówiąc w skrócie zobaczenie, jak wyglądają codzienne wyzwania w pozycjonowaniu stron. Jest też ciekawie, bo klienci pochodzą z różnych branż, więc na każdym kroku spotyka się coś nowego i nie ma szans na nudę. Poza tym warto również poznać branżę od podszewki i uczestniczyć w konferencjach. Tam oprócz wiedzy ze sceny możecie liczyć na poznanie ciekawych osób i zapoznanie się ze znanymi markami. Najciekawsze wydarzenia, na których najwięcej się dzieje to semKRK, SEO Poland i Festiwal SEO. Ostatni z wymienionych odbywa się w Katowicach, więc macie bardzo blisko, dwa pierwsze za to w Krakowie – czyli także nie trzeba daleko dojeżdżać. 😊
Bio rozmówcy:
Bartłomiej Tomczyk
SEO Specialist w DevaGroup
W swojej codziennej pracy łączę doświadczenie z zakresu tworzenia treści z wiedzą techniczną zdobytą na przestrzeni lat pracy z blogami, stronami firmowymi i sklepami. Prywatnie fan muzyki i podcastów, można mnie również spotkać na wirtualnych trasach Forza Horizon.
Tekst: Katarzyna Tomczyk